Proto je potřeba hodnotit nejen výsledek činnosti, ale také její průběh. Tyto děti jsou schopné naučit se velmi pěkné tvary písmen, ale na psaní potřebují vynaložit příliš velké úsilí, což se později může projevit především v nedostatečné rychlosti.
„Jana psala na začátku první třídy moc pěkně, její písmenka byla téměř přesnou kopií těch v písance a já jsem byla pyšná, že je tak šikovná,“ vypráví maminka malé Janičky, ale vzápětí si postěžuje, že v druhém pololetí se výrazně zhoršila. „Najednou jsem měla pocit, jako by se přestala snažit. Domácí úkoly měla stále pěkné, ale ve škole buď nestihla půlku cvičení, nebo ho naškrábala hůř než kocour.“
„Drží pero jako prase kružítko, tlačí na něj a strašně dlouho jí trvá, než namaluje jedno písmenko,“ skáče mamince do řeči Janiččin tatínek a rozčiluje se, že když chce po Janičce, aby opsala jednu stránku, trvá jí to celé odpoledne.
Pokud necháme dítě s grafomotorickými problémy opisovat celou stránku, moc mu tím nepomůžeme. „U dítěte, které má problémy s grafomotorikou, je třeba dodržovat metodický postup, přičemž důsledně procvičujeme narušenou funkci každý den. Dbáme na postupné uvolnění ruky od ramene až po zápěstí. Následně procvičujeme jemnou motoriku. Správný úchop můžeme trénovat za pomoci adaptéru, ale lze využít i překládání drobných předmětů se zapojením 1. až 3. prstu,“ vysvětluje Jana Johnová, specialistka na zdravé a správné psaní, a pokračuje: “Prsteníček a malíček zaměstnáme například přidržováním papírové kuličky. Rozvoj grafomotoriky podporuje modelování s využitím různých modelovacích hmot, vzájemné dotyky prstů, házení a chytání míčků a různé aktivity zaměřené na jemnou motoriku: navlékání korálků, skládání mozaiky, kostek, vytrhávání a muchlání papíru apod. Těchto aktivit je opravdu celá řada. Důležitý je i rozvoj rytmu. Pro malé děti je ideální spojení pohybu s říkankami.“
Foto 1 : K nácviku správného úchopu pomůže adaptér (Centropen)
Mezi další aktivity, které velmi pomáhají k uvolnění, patří například hra na hadrového panáčka. Pokud má vaše dítě problémy při psaní či kreslení, můžete právě touto hrou zahájit procvičování grafomotoriky. Dítě se položí na podlahu a snaží se uvolnit tak, aby jeho končetiny byly jako ty u hadrové panenky. Můžete mu zkusit ruku či nohou zatřepat, zvednout ji a pustit. Uvidíte, že to dítě bude bavit a navíc se skvěle uvolní pro další procvičování.
Při samotném procvičování pak pracujte s dostatečně velkou kreslicí plochou a nezapomeňte na vhodné psací potřeby, které budou stimulovat správný úchop a pomáhat k uvolnění ruky.
Autor: Helena Koutková