Písmo ve škole

Písmo ve škole

Otázka povinné normy písma se stala v minulých letech předmětem diskusí. Od školního roku 2010/2011 byl na několika desítkách pilotních škol testován nový typ písma, tzv. Comenia Script.

Testovací fáze zavádění nového písma do českých škol byla ukončena k 30. červnu 2012. V současné době však stále není jasné, zda bude toto písmo skutečně implementováno do školních osnov. Proto se následující text zaměřuje na psací písmo, které je běžně vyučováno ve většině českých a slovenských škol – latinku.

Vývoj psacího písma

V sedmdesátých letech bylo do škol zavedeno štíhlejší písmo. Tento krok byl motivován náročností psaní oválnými písmeny, která jsou pro děti obtížnější nejen z hlediska svalové zátěže, ale také z pohledu rychlosti psaní. Jednoduše řečeno: přímé čáry se píší rychleji než křivky.

Principy dobře čitelného písma

„Dobře čitelné a úhledné písmo vyžaduje trpělivost a pečlivost.“ Velikost psacího písma – latinky – je 1:1:1, což znamená, že střední velikost odpovídá velikosti horní i dolní kličky. Pokud dítě píše nadměrně dlouhé kličky, je dobré jej na to upozornit, protože to může být namáhavější. K dodržování těchto proporcí v písmu jsou užitečné pomocné linky, které většina současných písanek obsahuje. Pro trénink jsou k dispozici také stírací tabulky, které dítěti umožní snadno procvičit správné psaní.

Jednotažnost písma

Dalším důležitým rysem současného psacího písma je jeho jednotažnost. Kromě písmena „x“, které se píše dvěma tahy, jsou všechna malá písmena jednotažná. Tento princip může být upraven v případě, kdy dítě vynechává diakritická znaménka.

Sklon písma

Sklon písma u praváků se doporučuje mezi 60°–90°, přičemž optimální je 75°. U leváků je akceptován i kolmé písmo (90°). Abychom předešli zvrácenému písmu (sklon směrem vlevo), doporučuje se natáčení psací plochy. Cílem je dosáhnout jednotného sklonu. U některých dětí se může objevit sklon vějířovitý, kdy mají písmena ve slově různé sklony, což je považováno za chybu. Správné sezení je také důležité, protože může ovlivnit sklon písma. Výběr vhodných psacích potřeb hraje rovněž klíčovou roli, a tomu se budeme věnovat níže v textu.

Individuální přístup k dětem

„Děti nejsou stroje. Každé dítě vyžaduje individuální přístup.“ Rozestupy mezi písmeny a mezery mezi slovy se nazývají hustotou písma. S hustotou úzce souvisí rytmizace, která zahrnuje uspořádání napsaných slov, vět a odstavců do jednoho úhledného celku. Toho lze dosáhnout pravidelným rytmickým pohybem ruky. Některým lidem se to daří pomocí linek, ale na nelinkovaném papíře mohou mít problémy. Pomocí mohou být různé podložky s předepsanou liniaturou (viz Čím psát a kreslit).

Poradna

Renata
Renata
Jak naučit předškoláka kreslit

Dobrý den, můj dotaz směřuje ke kreslení. Moje dcerka 5 a…

Dobrý den, chuť ke kreslení záleží na motivaci dítěte.…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Nastavení souborů cookies

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies