Jak důležité jsou správné psací návyky?
Psací návyky se začínají formovat už při prvních pokusech dítěte psát. Je zásadní, aby si dítě od začátku vytvářelo správné návyky, protože jakmile se jednou naučí špatné techniky, jejich korekce může být složitá a někdy i nemožná. Mezi časté problémy patří nesprávné držení psacích potřeb, které může způsobit problémy s psaním i bolestivost ruky. Těmto problémům lze předejít v předškolním věku, kdy je ideální čas dítě naučit správné zásady psaní. Tyto zásady se následně upevňují během školní výuky i při domácím procvičování. Pokud rodiče nebo učitelé zjistí, že dítě má nežádoucí návyky, je důležité těmto problémům věnovat pozornost a snažit se je včas odstranit
Navození pozitivní atmosféry
Vaše dítě by mělo k psaní přistupovat jako k radostné činnosti. Pro úspěšné psaní je proto velmi důležitá motivace dítěte k této činnosti. Pozitivní a přátelská atmosféra dítěti psaní ulehčí a zpříjemní.
FOTO 1: Fixy MAGIC MARKERS umožní dítěti doslova kouzlit s barvami a zároveň provádět uvolňovací cviky
Klíčové prvky správného psaní
1. Správné sezení a výška nábytku
Správné sezení je základním předpokladem pro pohodlné a efektivní psaní:
Postavení nohou: Obě chodidla by měla být celou plochou na podlaze. Pomáhá to udržet správnou polohu těla a podporuje lepší koncentraci.
Výška lavice a židle: Pro žáky mladšího školního věku jsou ideální nastavitelná křesla a lavice. Pokud není možné nastavitelný nábytek, orientujte se na průměrnou výšku prvňáka, která je přibližně 120 cm.
2. Uvolnění ruky před psaním
Uvolnění ruky je důležité nejen před začátkem psaní, ale i během něj. Procvičování ruky, zápěstí a prstů pomáhá snížit napětí a zlepšit koordinaci:
Procvičování ruky: Ruka by měla být uvolněná. Cvičení zahrnují například pohyb prstů jako při "dešti", kdy prsty naznačují kapky, a pohyb paží shora dolů.
Videa s ukázkami: [Podívejte se na videa s ukázkami uvolňovacích cviků rukou a celého těla zde.]
3. Výběr správných psacích a kreslicích potřeb
Volba správných nástrojů ovlivňuje pohodlí a úspěch při psaní:
Začátečníci: Pro první pokusy jsou ideální voskovky, fixy nebo tužky s měkkým hrotem. Tyto nástroje jsou měkčí než pastelky a usnadňují dítěti kontrolu nad tlakem.
Školní věk: Vhodné jsou ergonomické tužky a později pera s ergonomickou úchopovou zónou, která pomáhá správnému držení. Například fixy DOUBLE Magic od CENTROPEN umožňují dětem experimentovat s barvami a zároveň provádět uvolňovací cviky.
[Další tipy pro výběr psacích potřeb najdete v kapitole „Čím psát a kreslit“.]
4. Správné držení psacích potřeb
Správné uchopení psací potřeby je klíčové:
Držení tužky: Psací potřeby by dítě mělo držet palcem a prostředníčkem, přičemž palec se opírá bříškem o pero a prostředníček podporuje. Ukazováček by měl být lehce položen shora.
Motivace pro správné držení: Pro správné držení lze použít motivaci, například sypáním „zrníček“ kuřátkům (dítě zvedá ukazováček jako kuřátka zobající zrníčka). Je důležité, aby prsty byly pokrčené, ale ne prohnuté, což by mohlo způsobit bolest.
FOTO 2: Grafitové tužky FIRST PENCIL jsou ideální pro první třídu. Jejich JUMBO velikost a soft neklouzavý povrch usnadňují první nácvik psaní.
Osvětlení a nastavení pracovní plochy
1. Natočení sešitu nebo papíru
Sklon papíru ovlivňuje sklon písma a jeho čitelnost:
Praváci: Papír by měl být natočen mírně vlevo, pravý roh by měl směřovat nahoru vlevo.
Leváci: Papír se obvykle natáčí opačně, ale pokud dítě preferuje horizontální řádky, respektujte to.
2. Osvětlení pracovní plochy
Správné osvětlení je klíčové pro pohodlné psaní:
Umístění světla: U praváků by světlo mělo dopadat zleva, u leváků zprava.
Intenzita světla: Světlo by nemělo být příliš intenzivní, aby nedocházelo k oslňování nebo poškození zraku. Je důležité vybrat osvětlení, které správně podává barvy.
Délka psaní a odpočinek
Na začátku školní docházky by doba psaní neměla přesahovat 10 minut. To odpovídá přibližně čtyřem řádkům v písance formátu A5. S postupem školní docházky a s věkem dítěte se doba psaní postupně prodlužuje. Je důležité dodržovat tuto dobu i při domácích úkolech a procvičování psaní doma, aby se předešlo únavě a přetížení.